Når vi ønsker at skabe en agil organisation, er vi nødt til at tage organisationens design op til revision.

Med design menes i denne forbindelse hele den røde tråd der skal være til for at slutproduktet møder kunden på den rigtige måde. Design kan måske virke som et lidt diffust begreb at anvende i en strategisk/organisatorisk sammenhæng, men Ikke bare i kopper, tøj eller smartphones – nej i alt hvad vi omgiver os med, er design tænkt ind som løsningen på forskellige udfordringer og på de formål et produkt er skabt til at efterleve, og hvordan produktet bedst muligt lever op til dette formål.

Dvs. design handler om hele værdikæden, salg, markedsføring, produktion, organisationsstruktur osv. – kort og godt alt det, der kan være med til at sikre kunden den bedst mulige oplevelse, opbakning og oplevede konsistens omkring vores produkt.

Specielt fokus på organisationens struktur, og videre også dens kultur, er enormt vigtige begreber, hvis vi vil agilitet. Jeg plejer gerne at arbejde intenst med denne del, nogle gange i mere end et år, da der er så meget at hente ved at få struktur og kultur på plads.

Det har i praksis vist sig, at agilitet fungerer bedst i organisationer, hvor man udpeger de elementer, det kan være hele eller dele af afdelinger, der fungerer bedst, og så ”låser” dem som faste elementer, hvorefter resten af organisationen skal være mere fleksibel og, groft sagt, have til formål at få disse faste elementer til at fungere bedst muligt.

Med designbrillerne på er det vigtigt at stille tre spørgsmål: ”Hvorfor, hvordan og hvad”:

”Hvorfor” bliver til hvorfor vi designer – vores formål med designet.

”Hvordan” bliver til hvordan vi designer – hvordan vores processer skrues sammen.

”Hvad” bliver til hvad vi designer – de typer af produkter eller ydelser vi designer.

En vigtig pointe er, at de organisationer, der lykkes og får succes med deres design, har og fastholder dette holistiske syn på design, og lader det gennemstrømme hele deres kultur.

Så, ønsker vi virkelig at indføre agilitet i vores organisation er vi nødt til at kigge på organisationens design og evt. revidere det, men så vil udbyttet når tingene glider nemt og agilt også være kæmpestort!

Udgivet af Michael JensenMichael Jensen

KONSULENT MED SPECIALE I UDVIKLING OG IMPLEMENTERING AF STRATEGI

Michael har fokus på udvikling og implementering af jordnære og realistiske strategier.
Han driver til daglig virksomheden Colea, og er partner i virksomhederne persolog© Danmark og Cruit Consult. Læs mere om Michael HER

 

 


0 Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *