Ingen kan gå igennem livet uden, at der på et tidspunkt også opstår situationer hvor der potentielt kan opstå en konflikt. Effektiv konflikthåndtering handler om at vælge den rigtige adfærd, men det kræver viden, hvilket netop er det folk opnår når jeg er ude at holde foredrag om konflikthåndtering . Der er mange forskellige adfærdsteorier, og den jeg vil gennemgå i dette indlæg er en af de simpleste, hvor man groft sagt deler adfærd op i 3 typer:

  • Submissivt/Undvigendekonflikthåndtering - adfærd
  • Aggressivt/Angribende
  • Assertivt/Respektfuld

Korrekt adfærd handler om at vælge

Vi er alle fra fødslen og igennem vores opdragelse blevet præget til at reagere på en bestemt måde, når vi møder svært håndterbare situationer. Nogle har en tendens til at undskylde selv hvis det ikke er deres skyld, at situationen er opstået og andre har en tendens til at blive meget aggressive selvom det egentligt er deres ansvar at situationen er opstået. Det er imidlertid ikke altid, at den måde vi reagerer på er den mest hensigtsmæssige i forhold til at håndtere en vanskellig situation mest effektiv.

En submissiv/undvigende adfærd kan være sund og fornuftig i situationer hvor vi eksempelvis er udsat for en reel trussel. Det kunne eksempelvis være en chef der vil fyre en medmindre vi gør hvad der bliver sagt, eller et stort aggressivt muskelbundt der virker aggressiv og vil have en til eksempelvis at rykke bagud i en kø. Vi vælger typisk denne adfærdstype for at beskytte os imod mennesker der er over os i hierakiet enten fordi de ledelsesmæssigt er placeret over os eller fordi de fysisk er meget stærkere.

Ved en aggressiv/angribende adfærd menes IKKE fysisk vold, der aldrig på nogen måder kan retfærdiggøres. Der menes derimod en kontant kommunikationsform, der i nogle situationer kan retfærdiggøres, eksempelvis hvis der skal opnåes resultater/træffes beslutninger hurtigt. Et eksempel fra hverdagen, kan være barnet der er ved at gå over for rødt. I situationen er det ok at råbe op for at få stoppet ulykken, men efterfølgende er det naturligvis en anden adfærdstype, der skal benyttes i forhold til barnet.

At fastholde egne rettigheder uden at krænke andres kaldes også assertiv adfærd. Jeg har valgt også at tilføje ordet respektfuld, da det i mine øjne tydeliggør beggrebet for mennesker der ikke til dagligt arbejder med konflikthåndtering. Assertiv/respektfuld adfærd kan anvendes med stor effekt når svære situationer er ved at udvikle sig til konflikter. Assertiv adfærd udført korrekt forhindrer konflikten i at eskalere yderligere, men sikrer samtidig, at man ikke giver køb på egne holdninger i processen.

Professionel rådgivning er vigtigt

Langt de fleste situationer i livet kan vi heldigvis selv klare, med de redskaber vi har fået i rygsækken igennem vores opvækst. Både privat og professionelt kan vi dog opleve situationer hvor konfliktrådgivning kan være nødvendig, i forhold til hurtigst muligt, at få fundet en konstruktiv tilgang som sikrer at konflikten ikke eskalerer. Generel viden omkring konflikters opståen og konflikthåndtering, kan også være med til at give den enkelte analyseredskaber, så det bliver muligt at ændre og udvikle sin egen adfærd. Man kan sammenligne den med at skulle beskrive et bildæk. Hvis vi ikke har ordet rund eller farven sort i vores ordforråd, så bliver det vanskeligt at beskrive bildækket. Sådan er det også med konflikter og adfærd. Har vi ikke de nødvendige ord og begreber, så får vi vanskeligt ved at beskrive dem, og vi får derved også svært ved efterfølgende at vælge hvilken adfærd vi bør anvende for at skabe de bedst mulige resultater for os selv og vores omgivelser.

Jeg håber du har fået blod på tanden og ønsker at blive endnu klogere på konflikthåndtering. Du kan evt. læse dette indlæg som jeg har skrevet på lederweb, som går lidt mere i dybden med adfærdstyper.


0 Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *